Assertief Zijn: Je Kunt Het Leren!

Stel: je kunt niet slapen omdat je buurman z’n radio heel hard heeft aanstaan. Wat doe je dan? A. Niks. Je denkt: nou ja, dan slaap ik maar een paar uurtjes minder; die man moet zich ook kunnen uitleven. B. Je stapt uit bed, gaat naar hem toe en zegt: “Buurman, je radio staat nogal hard aan, waardoor ik niet kan slapen. Wil je ‘m zachter zetten, zodat ik wél rustig kan slapen?”. C. Je stapt uit bed, gaat naar hem toe en zegt: “Als je die radio nu niet meteen zachter zet, ram ik je de hele kamer door!”. Christian Elferink van LearnIt, vandaag te gast op dit blog, legt uit wat assertief zijn is, waarom het de voorkeur verdient en wat de tips & tricks zijn om het te leren.

 

[GASTBLOG] 

 

De meeste mensen zijn wel bekend met het begrip assertiviteit. Maar wat betekent het nou eigenlijk, assertief zijn? Onder assertiviteit verstaan we de omgang met andere mensen in relaties, werk, scholing en andere sociale situaties. Het is een verzamelbegrip dat wordt gebruikt in de sociale psychologie.

 

Assertief zijn is geen karaktereigenschap

 

Er bestaan verschillende misverstanden over het begrip assertiviteit. Wat vaak verkeerd wordt opgevat is dat het maar om één persoon draait. Dit is onjuist. Het draait namelijk om een relatie tussen twee personen. Daarnaast is assertiviteit geen karaktereigenschap maar een communicatiemiddel. En communicatiemiddelen kunnen worden aangeleerd!

 

Assertief zijn zit tussen twee andere communicatiemiddelen of gedragsvormen in. Namelijk sub-assertief gedrag en agressief gedrag.

 

Sub-assertief gedrag

 

Wanneer iemand sub-assertief is, gaat men graag conflicten uit de weg, geeft andere mensen vaak hun zin en loopt anderen niet in de weg. Dit werkt echter alleen op korte termijn. Op langere termijn kan dit problemen veroorzaken. Dit komt omdat mensen met een sub-assertieve houding te weinig rekening met zichzelf houden. Ze voelen zich vaak ondergeschikt aan hun omgeving en staan ten dienste van anderen. Dit kan leiden tot het opkroppen van gevoelens en emoties wat weer kan leiden tot overbelasting en stressklachten.

 

Enkele voorbeelden van sub-assertief gedrag:

  • Geen weerwoord durven geven
  • Toegeven aan de druk van anderen
  • Geen kritiek durven uiten
  • Complimenten worden moeilijk in ontvangst genomen
  • Moeilijke situaties en conflicten worden vermeden

 

Agressief gedrag

 

De meeste mensen hebben een verkeerde associatie bij agressief gedrag. Als men hieraan denkt wordt dit meestal als assertief omschreven. Terwijl assertief gedrag wezenlijk wat anders inhoudt. Personen die agressief gedrag vertonen, houden vaak geen rekening met anderen. Ze komen uit voor hun eigen belang en wat ze zelf willen zonder de consequenties voor anderen daarbij in acht te nemen. Vaak hebben deze personen het zelf niet in de gaten. Daarnaast wordt er slecht geluisterd naar andere personen en weinig respect getoond. Deze manier van communiceren zorgt voor afwijkende reacties en conflicten. Net zoals bij sub-assertief gedrag kan dit negatieve effecten hebben op de persoon zelf. Het kan ervoor zorgen dat je jezelf buiten de groep sluit en minder populair maakt. Ook kan dit ervoor zorgen dat je niet serieus meer genomen wordt.

 

Enkele voorbeelden van agressief gedrag:

  • Overdreven kritiek uiten
  • Overheersen van anderen
  • Negeren of slecht luisteren naar anderen

 

Assertief gedrag

 

Assertief zijn zit zoals gezegd tussen sub-assertief en agressief gedrag in. We kunnen assertief gedrag omschrijven als de meest ideale vorm van communiceren om relaties tot anderen personen het best te behouden door win-win situaties te creëren.

Iemand die adequaat assertief gedrag vertoont komt op voor zijn of haar eigen mening, durft zijn of haar gevoel te uiten, aan te geven wat men wel of niet wil, voelt zich verantwoordelijk voor zichzelf en gaat conflicten niet uit de weg. Hierbij wordt tevens rekening gehouden met de gevolgen ervan voor de ander. Andere mensen worden in hun waarde gelaten en gerespecteerd. Mensen die assertief gedrag vertonen, zullen minder last hebben van stressvolle persoonlijke situaties.

 

Enkele voorbeelden van assertief gedrag:

  • Communiceren in de LISA-volgorde (luisteren, interpreteren, samenvatten, antwoorden)
  • Constructieve kritiek uiten
  • Duidelijk formuleren eigen wensen en mening
  • Ontvangen en geven van complimenten
  • ‘Nee’ durven te zeggen

 

Tips & tricks

 

De titel van dit artikel is ‘Assertief zijn: je kunt het leren!’. En dat kan ook zeker. Hieronder zullen enkele tips & tricks worden toegelicht om te leren hoe je assertiever kan worden.

 

  • Het belangrijkste aspect om assertief te kunnen communiceren is zelfvertrouwen. Je moet het voelen en uitstralen. Voor wie dit een probleem is en moeilijk om er zelf aan te werken, zijn er gelukkig tal van mogelijkheden die hulp kunnen bieden bij het vergroten van je zelfvertrouwen. Zo biedt LearnIt een gratis cursus Assertiviteit aan. Dit is een cursus om meer zelfvertrouwen te krijgen en te werken aan je assertiviteit. Wanneer je niet genoeg hebt aan deze gratis cursus kun je ook de meer omvattende cursus volgen die onder begeleiding wordt gegeven.
  • Een belangrijk aspect van assertiviteit is ‘nee’ durven te zeggen. Bedenk hierbij goed wat de andere persoon van je verwacht en wat je werkelijk wil.
  • Het uitdrukken van gevoelens en behoeftes is ook belangrijk. Niemand kan discussiëren over wat jij voelt. Wees hier altijd duidelijk in, zo behoud je de assertiviteit.
  • Praat jezelf geen schuldgevoel aan wanneer je een keer nee hebt gezegd of je gevoelens of behoeftes hebt geuit naar een andere persoon. Voel je trots dat je voor jezelf bent opgekomen. Dit zorgt voor veel meer vrijheid en controle in je leven!

En, vonden jullie dit gastblog van Christian Elferink interessant? Help er dan ook een ander mee door ‘m te delen!

Nog geen commentaar

Je reactie is welkom!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *