Het geheim van minder stress in je leven

Ga je steeds over je grenzen heen? Check: ik prop vaak meer in een dag dan eigenlijk mogelijk is. Vind je het moeilijk om dat te veranderen? Check: ik ben slecht in dingen schrappen. Zit je vaak in de vijfde versnelling? Check: anders krijg ik m’n to-do-list niet af. Ben je vaak moe in het weekend? Check: doordeweeks trouwens ook. Kortom: het ‘Seminar Evenwichtskunst’ van De Bel & Co psychologen, voor minder stress en meer energie, veerkracht en rust, was dus wel wat voor mij. Benieuwd naar het geheim dat daar werd onthuld?

 

Het geheim van minder stress: kies uit de menukaart ‘gezond leven’

 

Volgens Saskia en Suzanne, de psychologen van De Bel & Co, gaat ‘je rustiger en energieker voelen’ over meer dan alleen stress verminderen. Zij raden daarom aan de hele menukaart voor een gezond leven te bekijken en eruit te pikken wat jou op dit moment ‘het lekkerst’ lijkt.

Tegen stress

Wat houdt het ‘gerecht’ ‘handelen‘ in? Dat gaat over wat je doet om met een stressvolle situatie om te gaan, zoals stoom afblazen bij een vriend(in), iemand om hulp vragen, afleiding zoeken, vaker ‘nee’ zeggen, of een nieuwe baan zoeken. De truc is om al dit soort oplossingen afwisselend toe te passen, in gemiddelde mate (dus niet: altijd of nooit om hulp vragen als je in de stress schiet).

Wil je meer weten over ‘niet te veel of te weinig stress‘? Daarover schreef ik onder andere ‘Heb jij wel genóég stress?’.

En hoe kijk je ‘met andere ogen‘? Dat lees je bijvoorbeeld in: ‘Voel je je rot? Doe een ABC’tje!’ en ‘In de put? 20 voorbeelden om jezelf eruit te denken’.

Lees snel verder over twee andere ‘gerechten’ van de menukaart: lichamelijke beweging en voeding!

 

Het geheim van minder stress: snap wat stress met je lichaam doet

 

Volgens Saskia en Suzanne reageert je lichaam, kort gezegd, nog steeds op stress zoals in de oertijd: het maakt zich klaar om te vechten of vluchten. Dus ook al staat er geen hongerige leeuw voor je neus en dreig je alleen maar te laat te komen voor een afspraak, toch stuurt je lichaam zo’n tachtig procent van je bloed (met zuurstof) naar je armen en benen. Er blijft maar een heel klein deel over voor het hersengebied dat betrokken is bij ‘moderne’ hersenfuncties, zoals goede beslissingen nemen, plannen, sociaal gedrag en impulsbeheersing. Daarom is het dus zo belangrijk om dagelijks te bewegen bij stress: om je bloed goed rond te pompen, zodat je hoofd meer zuurstof krijgt. 

En omdat veel mensen tegenwoordig veel meer (kleine) dagelijkse stressmomenten hebben dan in de oertijd (sleutels kwijt, in de file, deadline…), is het extra belangrijk om gezond te eten. De benodigde voedingsstoffen voor al dat gestres moeten wel weer worden aangevuld!

Natuurlijk zijn bewegen en gezond eten ook om allerlei andere redenen gezond voor je!

 

Het geheim van minder stress: leef meer als een topsporter

 

Heb je er wel eens bij stil gestaan wat een topsporter allemaal doet om op hoog niveau te presteren? Gezond eten en leven, op tijd naar bed gaan, ontspanningsoefeningen, zo nodig een feestje afzeggen. Maar ook: steunpilaren om zich heen verzamelen (zoals een coach, psycholoog, en fysiotherapeut). En, niet te vergeten: genieten!, het laatste ‘gerecht’ van de menukaart voor een gezond leven. Bijvoorbeeld van massages, luxe hotels, overwinningsfeestjes…

Niet dat iedereen als een topsporter door het leven hoeft te gaan (dat heeft ook weer nadelen), maar je kunt best wat van ze leren. Het drukke leven van veel andere mensen lijkt namelijk ook op topsport! Daarom geeft driekwart van de 18 tot 50-jarigen en de helft van de 50-plussers ook aan graag hulp te willen krijgen bij het beter leren omgaan met stress (New Heroes).

 

Het geheim van minder stress: seminar Evenwichtskunst

 

Natuurlijk valt het geheim van minder stress in je leven nog veel verder te ontrafelen. En dat doen de psychologen van De Bel & Co dan ook tijdens het ‘Seminar Evenwichtskunst’, dat zij regelmatig organiseren. Dus smaken de genoemde tips naar meer? Houd dan de nieuwsberichten op hun website in de gaten!

 

Vond ik het seminar ‘Evenwichtkunst’ een aanrader? Ja, zeker!

 

  • Het is kort maar krachtig (3 uur).
  • De psychologen, moeder en dochter, zijn vlotte sprekers die goed op elkaar zijn ingespeeld. Ze baseren hun verhaal op succesnummers uit twintig jaar psychologenpraktijk-ervaring, gecombineerd met actuele wetenschappelijke inzichten.
  • De groep is klein en de sfeer relaxed (zo lag er een hond te slapen in de hoek, werd het ‘spannende’ voorstelrondje overgeslagen en was er regelmatig tijd om even kort te pauzeren).
  • Als versnapering kregen we – in het kader van gezond eten – onder andere heel lekkere gezonde chocola (Belgian Thins, een aanrader!).
  • Er zit een uitgebreide autonomietest bij de prijs van € 55 inbegrepen (waarvan de uitslag privé blijft). Deze gaat over de mate waarin je in staat bent je grenzen aan te geven, voor jezelf op te komen en tegelijk ook rekening te houden met andere mensen.
  • Na afloop van het seminar krijg je een 23-pagina-tellend verslag toegestuurd waarin de kunst van evenwichtiger leven nog eens wordt samengevat.

 

Je kunt (een deel van) de informatie uit het seminar overigens ook halen uit Saskia’s boek ‘Evenwichtskunst: lichter leven en werken’ of de workshop Evenwichtskunst, die De Bel & Co Psychologen met enige regelmaat in Italië organiseren. Over Italië gesproken: mocht je daar luxe willen kamperen, kijk dan eens bij Lux-camp.nl (vakantie italie camping #spon).

 

En dan nu de hamvraag: ben ik de rust zelve geworden? Nou ja, uhh, nog niet echt. Zo snel gaat dat dus niet. Ik zit nu ook wel in de tropenjaren, zoals de eerste jaren met kinderen traditioneel worden genoemd. Maar ik ben me wel bewuster geworden van m’n stressmomenten. En oefening baart kunst. Zo heb ik na het seminar meteen oppashulp gevraagd om met mijn man naar het theater te gaan!

9 Reacties
  • Anna
    januari 5, 2017

    Hoi Miriam,

    bedankt voor je artikel. Het valt me op dat je dit onderwerp goed hebt onderzocht. Zelf heb ik moeite met genieten, door mijn burn-out leef ik nu meer als een topsporter. Dat betekent dat ik goed voor mezelf zorg, maar daardoor merk ik dat ik het lastig vind om genoeg ruimte te nemen om te genieten. Is dit misschien een idee voor een nieuw artikel?
    ik blijf je volgen!

    • Miriam
      januari 6, 2017

      Dat is leuk om te horen! Bedankt voor je tip, ik ga ermee aan de slag. En van harte beterschap natuurlijk!

    • Miriam
      januari 27, 2017

      Inmiddels heb ik ‘Zo leer je meer te genieten van het leven’ geplaatst http://passievoorpsychologie.nl/zo-leer-je-meer-te-genieten-van-het-leven/
      Ik hoop dat dit antwoord geeft op je vraag!

      • Anna
        januari 31, 2017

        Hoi Miriam,

        wat leuk dat je hier over geschreven hebt. Met die tips van het richten op positieve emoties en gebeurtenissen kan ik wel wat.
        Te vaak richt ik me op wat niet goed gaat.

        nogmaals dank,
        je hebt een prachtige site.

        p.s.: toch vind ik het niet heel makkelijk om meteen bij de laatste artikelen te komen. Misschien is dat een tip?

        • Miriam
          februari 1, 2017

          Leuk om te horen dat je het gelezen hebt en er wat mee kan! Ook bedankt voor je tip! Op de homepage staan de artikelen van nieuw naar oud gerangschikt. Daarnaast kun je alle artikelen terugvinden via de trefwoorden in de zijbalk en het item ‘snel zoeken in alle berichten’ in de menubalk (zoals ik het archief naar aanleiding van jouw tip heb genoemd). Helpt dat?

  • Guldane
    december 12, 2016

    Mooi en interessant om te lezen. De balans vinden in wat je doet is als het ware een zoektocht, wat je met dagelijkse aandacht bereikt. Voor mij helpt het enorm om bewust te worden van de momenten dat ik stress voel en dit ook te accepteren. Het lijkt heel normaal om stress te ervaren in alledaagse handelingen, terwijl het inderdaad bedoeld is voor het herkennen van gevaar. Leuk dat je na het seminar actie hebt ondernomen.

    • Miriam
      december 20, 2016

      Dank je wel! Wat meer aandacht voor de signalen die je lichaam en geest geven, daar gaat het inderdaad om. Maar ja, dat schiet er dus juist vaak bij in als je veel te doen hebt ;-). Het boek en seminar van De Bel & Co Psychologen hebben me er wel weer bewuster van gemaakt hoe belangrijk het is.

  • Judith
    december 11, 2016

    Erg interessant -en voor mij actueel- onderwerp en ik heb weer nieuwe ideeën gekregen over hoe ik met stress om kan gaan. Leuk die menukaart!

    • Miriam
      december 20, 2016

      Thanks, leuk om te horen dat jij er ook wat aan hebt!

Je reactie is welkom!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *