5 tips om je zelfwaardering een ‘boost’ te geven

Let er maar eens op: als je een activiteit uitvoert die je graag doet, of beter presteert dan een ander, ervaar je een positieve zelfwaardering. Zo’n gevoel van ‘lekker in je vel zitten’, dat wil iedereen altijd wel. Maar dream on…

Is je zelfwaardering op dit moment (of ooit) niet om over naar huis te schrijven? Dan denk je misschien: leuke activiteiten uitvoeren, daar kan ik nog wel wat aan verbeteren. Maar beter presteren dan een ander: dat regel ik toch niet een-twee-drie? Of toch wel?

 

Ja hoor! Daar zijn een paar handige trucjes voor. Tenminste: om zelf de indruk te hebben dat je beter presteert dan anderen. Mensen met een hoge zelfwaardering passen die (onbewust) uit zichzelf al toe. Hier komen ze!

 

‘Presteren’ kun je leren!

 

Kan je zelfwaardering wel een boost gebruiken? Behalve meer dingen ondernemen die je leuk vindt, is het dus zaak je gevoel van ‘presteren’ op te krikken. Dat doe je zo!

  1. Kies een geschikte vergelijkingsgroep: vergelijk jezelf met mensen die qua ‘vaardigheid’ dichtbij je liggen. Zit je bijvoorbeeld niet goed in de slappe was? Vergelijk jezelf dan niet met een succesvolle zakenman, maar met mensen die ook niet zoveel te verteren hebben.
  2. Iedereen heeft meerdere ‘zelven’; concentreer je op de beste. Zie je er in een bepaald clubje bijvoorbeeld het minst leuk uit, concentreer je dan op de gedachte dat je bijvoorbeeld wel de slimste bent.
  3. Ontwijk situaties die je met een ‘minder’ stukje van jezelf associeert. Verlies je bijvoorbeeld elke tenniswedstrijd van de plaatselijke tennisvereniging? Ga dan een andere sport (of andere activiteit) doen, waar je wel goed in bent.
  4. Investeer zowel in dingen presteren als sociale contacten. Dit zijn twee belangrijke ‘zelven’. Bij tegenslag op het ene gebied, kun je dan terugvallen op het andere (bijvoorbeeld: ‘ik ben niet succesvol in m’n werk, maar heb wel een leuke partner’).
  5. Doe een schepje bovenop de beste stukjes van jezelf (‘zelfvermeerdering’). Mensen die zichzelf hoger waarderen dan anderen, vinden zichzelf beter dan objectief gerechtvaardigd is. Het klinkt tegenstrijdig, maar dat zou je ook moeten doen! Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan…, maar hopelijk helpt alleen al het besef dat anderen dit doen je vooruit! Hieronder volgen een paar voorbeelden van gezonde ‘zelfvermeerdering’.

 

Iedereen is gek, behalve ik

 

  • Onrealistisch optimisme: de eigen kans op een negatieve gebeurtenis onderschatten (zoals een ongeval, terminale ziekte of kind met een handicap). Mensen met een hoge zelfwaardering hebben deze neiging vooral als ze de situatie onder controle denken te hebben, zoals bij het zelf besturen van een auto.
  • Blinde vlek voor vertekeningen: denken minder onderhevig te zijn aan denkfouten die psychologen hebben vastgesteld.
  • Illusie van asymmetrische persoonskennis: denken de beweegredenen van anderen beter te doorzien dan anderen jouw beweegredenen kunnen doorzien.
  • Overschatting van de eigen bijdrage: bij groepswerk de neiging hebben om de eigen bijdrage te overschatten.

Depressieve mensen bijvoorbeeld, hebben een correcter zelfbeeld. Maar het is dus gezonder om aan ‘zelfvermeerdering’ te doen; dan leid je een meer tevreden leven en ga je uitdagingen op een positieve manier aan. Zolang de zelfverheerlijking binnen de perken blijft en je geen narcistische trekken vertoont natuurlijk…

 

Zit er een handige tip voor je bij?

 

[Bron: Psychologie: Marc Brysbaert]

Nog geen commentaar

Je reactie is welkom!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *