Zo Leer Je Meer Te Genieten Van Het Leven

Naar aanleiding van mijn eerdere artikel ‘Het geheim van minder stress in je leven‘, reageerde lezer Anna met de vraag: ‘Hoe leer ik weer meer te genieten van het leven?’¬†

 

Hoi Miriam,

Bedankt voor je artikel. Het valt me op dat je dit onderwerp goed hebt onderzocht. Zelf heb ik moeite met genieten, door mijn burn-out leef ik nu meer als een topsporter. Dat betekent dat ik goed voor mezelf zorg, maar daardoor merk ik dat ik het lastig vind om genoeg ruimte te nemen om te genieten. Is dit misschien een idee voor een nieuw artikel?
Ik blijf je volgen!

 

En of dit een goed idee is voor een nieuw artikel! Bij deze dus ūüôā .

 

Hoe kun je (weer) meer leren genieten van het leven? Ik vroeg het aan gezondheidszorgpsycholoog en cognitief gedragstherapeut Rebecca Warner. Eerder stelde zij zich al voor op dit blog.

 

Beste Anna,

 

Wat goed om te lezen dat het jou gelukt is om een gezond leefpatroon aan te meten. Dat is iets om trots op te zijn! Ik lees ook dat het soms een uitdaging voor je is om genoeg ruimte te nemen voor dingen waar je van kunt genieten.

 

Wij mensen hebben de neiging om te kijken naar de dingen die niet zo goed lukken. We hebben weinig aandacht voor de dingen die wél goed gaan. Een groot deel van de psychologie is klachtgericht, dat wil zeggen: gericht op het oplossen van problemen. De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor positieve psychologie. Hierbij ligt de nadruk op de dingen die al goed gaan en hoe je die verder kunt uitbouwen. Zo te horen is het jou al gelukt om een aantal mooie aanpassingen te maken in je leven. Nu zou je daarbij ook graag meer willen genieten van plezierige dingen.

 

Er zijn verschillende strategie√ęn die je hierbij kunt gebruiken:

 

1. Positieve emoties oproepen

 

Kijk om je heen en stel je zelf de volgende vragen:

  • Wat gaat er goed in mijn leven?
  • Wat kan ik zien als een cadeautje waar ik blij mee ben?
  • Waar ben ik dankbaar voor?
  • Hoe helpt dit mij of anderen?

Sta even stil bij het goede gevoel dat je hierdoor krijgt.

 

2. Verminderen van negatieve emoties

 

Dit doe je bijvoorbeeld door:

  • afleiding te zoeken als je merkt dat je aan het piekeren bent;
  • een mindfulness-oefening te doen (probeer eens een oefening van Levenindemaalstroom.be);
  • bewust minder gebruik te maken van media als tv en social media, omdat deze de stemming vaak negatief be√Įnvloeden.

 

3. Positieve emoties laten toenemen

 

Welke emoties geven een positief gevoel? Voorbeelden van positieve emoties zijn: liefde, vreugde, dankbaarheid, sereniteit, belangstelling, hoop, trots, geamuseerdheid, inspiratie en bewondering. Deze emoties geven je veerkracht en maken je sterker, flexibeler en creatiever. Met deze tips vergroot je ze:

  • Maak iets wat al positief is nog positiever door er extra bij stil te staan.
  • Droom over je gewenste toekomst en toekomstige successen. Door te visualiseren worden dezelfde gebieden in de hersenen geactiveerd als door het daadwerkelijk uitvoeren van het gedrag.
  • Tel je zegeningen.
  • Wees aardig voor anderen en heb oog voor de vriendelijkheid van anderen.
  • Sta stil bij het hier en nu in plaats van in gedachten bij het verleden of de toekomst te zijn.
  • Deel met¬†belangrijke anderen wat er goed gaat.

 

Tip om meteen uit te proberen:

 

Bespreek met iemand die je dagelijks ziet één of meer positieve gebeurtenissen van die dag. Reageer positief en enthousiast op elkaar. Het delen van positieve gebeurtenissen is prettig, zeker als de ander positief op jouw verhaal reageert. Dit leidt tot meer voldoening, meer verbondenheid en meer liefde voor elkaar. De relatie met de ander wordt beter als je niet je problemen maar je successen met elkaar deelt. Naast dat je je vanzelf beter zal voelen als je iets positiefs vertelt, helpt het erover vertellen je ook de positieve gebeurtenis beter te onthouden. Ik ben benieuwd wat het effect zal zijn op je positieve gevoelens aan het eind van de week!

 

Wil je meer weten over positieve psychologie? Fredrike Bannink schreef er verschillende boeken over. Haar boeken kenmerken zich door een toegankelijke schrijfstijl, veel leuke voorbeelden en praktische oefeningen. Voor het schrijven van deze reactie heb ik haar boek ‚ÄėPositieve psychologie in de praktijk‚Äô als naslagwerk gebruikt.

 

Rebecca

 

Heb jij nog een goede tip voor lezers die, net als Anna, meer willen genieten van het leven? Of wil je met ons delen wat het dagelijks uitwisselen van positieve gevoelens jou opleverde? We zijn erg benieuwd! Je kunt een reactie achterlaten onder dit bericht.

Nog geen commentaar

Je reactie is welkom!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *